2013. szeptember 28., szombat

Tócsni


Szeretitek a tócsnit? vagy cicegét? vagy lepcsánkát? vagy berét? vagy ki milyen néven ismeri? Az én családom imádja. 

Tegnap, az előző napról maradt hideg meggyleveshez ezt készítettem második fogásnak. 
Vittem belőle a 93. évében járó, sajnos régóta ágyhoz kötött édesanyámnak is. Örömmel villant fel a szeme, és olyan jóízűen ette, hogy öröm volt nézni. 
Kicsit be is párásodott a szemem, felidézve gondolataimban a múltat, amikor még Ő készítette nekem, mert a recept - amit most megosztok veletek - az övé. 
Nézzétek el, hogy nem tudok dekagrammokat írni, de én is így tanultam tőle, és így is készítem mindig.
Hozzávalók:

  • ahány személynek készül, annyiszor 2 db jó nagy krumpli,
  • ahány krumpli, annyi tojás
  • fokhagyma (4 személyre számítva 2 fej)
  • őrölt bors (4 személyre számítva 2 púpozott teáskanállal)
  • só (4 személyre számítva ezt is kezdheted 2 púpozott teáskanállal, aztán ízlés szerint még lehet adagolni, én kóstolni szoktam)
  • liszt (ahány krumpli, annyi kissé púpozott evőkanállal tegyél hozzá, de ennek a mennyiségét nem lehet pontosan meghatározni, mert a lereszelt krumpli nedvességtartalma minden évszakban más)
  • olaj a kisütéshez

Elkészítés:

A krumpli egyik felét reszeld le egy tálban a reszelő képen látható kisebb lukú, míg a másik felét a nagyobb lukú oldalán. Tedd bele a sót, és keverd el. Szórd meg enyhén a tetejét liszttel, hogy ne barnuljon a krumpli, és hagyd állni 5 percet.
Ezt követően üsd fel a tojásokat - ne egyből bele, mert hátha valamelyik nem friss, hanem -egyenként egy csészébe, majd keverd  a krumplihoz.
Szórd meg borssal, és fokhagymapréssel törd  bele a fokhagymát, majd legvégül tett bele a lisztet. A lisztet ne borítsd bele egyszerre, mert annyit kell beletenni, amennyit a krumpli nedvességtartama kíván.
Közben egy lábasban melegíts annyi olajat, ami nagyjából majdnem ellepi a beleszaggatott tócsnikat. Jó forró legyen, különben ha lassan sül, megszívja magát az olajjal, de arra vigyázz, hogy ne égjen meg az olaj.
Egy evőkanállal (amennyi rajta marad) szaggasd a forró olajba a még nyers tócsnit, és ha rózsaszínre sült az egyik oldala, akkor fordítsd meg.
Egy tálat többszörösen bélelj ki papírtörlővel, vagy szalvétával, és arra szedd ki az olajból a kész tócsnidarabokat.

Tálalás:
Kínálhatsz hozzá tejfölt, tormás majonézt, bármilyen zöld salátát (én legjobban a fokhagymás-tejfölös uborkasalátával szeretem).

Változatok:
Saját kreációként az utóbbi években készítettem már úgy is, hogy fokhagyma helyett kevés olajon lefonnyasztott, sajtreszelőn lereszelt vöröshagymát, puhára párolt, tört brokkolit és apróra vágott petrezselyemzöldet adtam hozzá. Nagyon finom volt úgy is, de az igazi az eredeti, az Édesanyám receptje.

Praktikus tanács: Ha nem vagy gyakorlott krumplireszelő és félted a körmeidet, érdemes a jobb kezed ujjainak hegyét előzőleg gyorstapasszal körbevonni! 

Jó étvágyat!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése